Az alábbi levél (hsz) a tegnapi mérkőzésünk beszámolója alatt kialakult párbeszédhez érkezett. Hetek óta figyeljük mi is a club és Zrt. körül kialakult eseményeket, és szeretnénk is ezt a lehető legtárgyilagosabban bemutatni, megőrizni az utókornak, így szerkesztőségünk úgy döntött, hogy csak akkor teszünk közé nyilatkozatokat, ha azokon majd „megszárad a tinta”. A most elcsípett levél ugyan nem szegi meg fenti szabályunkat, de mégis sokat mond a kialakult állapotokról, és egy újabb választ ad a sokszor feltett kérdésre, melyre számtalan jó válasz létezik, de igazán csak érezni lehet:
MI IS AZ A FRADIZMUS?
(A hozzászólást szándékosan javítás nélkül teszem közzé, mert a feltett kérdéshez szorosan hozzátartozik, és egy olyan svájci Fradista szurkolótársunk klaviatúrájából származik, aki soha sem tanulta iskolapadban a magyar nyelvet.)
Boszankodí sok böjtkor
A tegnapi FTC-Videoton DUNA-TV meccsközvetìtés mégis többet folglalkoztatott mint akkor gondoltam. Kimondottan gyomorfí jí st okozott !
Mit jelenthet Isten annak, akinek a bankszí mlí ja gondolkozik, cselekszik és érez helyette ? Vagyis akinek a hitel a hite ?
A Ferencví ros az í lmodozòk, a keresôk, a kalandozòk és a reménykedôk, röviden, a fiatalok csapata. Azért is a szine zöld-fehér, mert a zöld szin a fiatalsí g szine.
A tegnapi DUNA-TV közvetìtés azt a benyomí st keltette bennem, hogy itten a sivatagban az emberek végre azt hiszik, hogy elérkeztek az igéret földjére. Nem hií nyzott az arany borjù sem, melyet a spikkerek szorgalmasan körül is tí ncoltak. Végre megvalòsult, ami eddig csak igéret volt ! Tanyí zunk a sivatagban, itt a legjobban fogunk tùlélni mindent !
Következetesen a Fradinak itt valahogy semmi keresnivalòja nem volt ! Itt nem is az eredményre gondolok. Valhogy ùgy éreztem, hogy idegenkedett ez a csapat sají t magí tòl és rí hagyta magí ra kényszerìteni azt a véleményt, amely „uralkodik“ felette.
Most szìvbôl sajní ltam ezt a csapatot, melynek a szurkolòit mí r olyan sokszor lejí rattí k. Mivel nem volt „randalìrozí s“ egy pí r szerencsétlen elkeseredett szurkolònak kellett ezt a szerepet betöltenie, melyet kisért a DUNA-TV felvevôgépének a lencséje. Hí t most itt tartunk, hogy bohòcot és í latkerti majmot csiní lnak belôlünk ?!!!!
Szerintem itten ideològií k bevételére kényszerül az ember. Az ideòlògia meg abban mutatkozik, hogy nem veszi (semmibe) szembe az igazi, valòdi embert és annak az igényeit.
Nem valòdi problémí kat akarnak megoldani, hanem azokat, melyeket be akarnak nekünk magyarí zni.Jò szokí s szerint csak az lehet jò ember, akinek tele a kasszí ja. Az a rossz ember, akinek nincs betevôje.
A sivatagi tartòzkodí s nem valami csoportos és kellemes utazí s, hanem ki kell talí lnunk, hova is megyünk és merre is tartsunk.
Mit kellene tennünk, hogy a Fradi az maradjon meg, amik nekünk ? Ez a kérdés. Nem lehetett rossz az, ami éltette eddig a szurkolòkat, hiszen mí r több mint szí z éve tart az ùtja a bajnoksí gban.
Milyen körülményeket kellene teremtenünk, hogy ez a lehetôség még mí s nemzedékeknek is megmaradjon ? A mí s (példí ul a pénz) ezzel szemben csak eszköz, nem a cél lehet. A cél nem szentesìtheti az eszközöket. Nem a pénzért érdemes fentartani az FTC-t. Hí t akkor miért ?
Ha a Ferencví ros mí r nem lehet a lelkes embereknek a csapata, ha benne nem a felelôségtudò emberek egyéni felí ldozò munkí juké a szò, hanem azok mí r csak valmilyen fogaskerek a gépezetben, akkor valòjí ban a fiatal embernek nincs sok keresnivalòja sem a Fradiban, sem a szurkolòtí borban. Szerintem ez volt eddig még mindig a Ferencví ros titka. Az egyéni felelôségérzet és felí ldozòképeség döntött, hogy ki jí tszhat és ki ví lalhatott szerepet az FTC-ben. Lehet, hogy a gazdasí gi krìzis pont ezeket az embereket akarta megfélemlìteni. Nézétek, ìgy jí r, aki nem engedelmeskedik nekünk ! Tik, hí t ti mit akartok ? Ezt a kérdést mí r több mint szí z éve halljí k a Fradistí k és a Ferencví ros vezetôségében.
Eddig talí n nem volt baj, mert meg volt az önbizalom és az emberek érezték, a Ferencví ros nem olyan mint a mí s csapat, kitüntetés a Ferencví rosban sportolni.
Ha a Ferencví ros mí r csak arra jò, hogy a DUNA-Televìziòban a kulusszí t alkossa és még eggyes néhí ny skandival szolgí ljon, akkor igazí n az a kérdés vetôdik fel, hogy érdemes-e még ez minden.
Ha az egész vilí g megbolondult, és csak a minnél többet, a minnél jobbat akarja, a minnél kiví lòbbat (és minnél drí gí bat) szereti és követeli, akkor a böjt napjai arra késztetnek, hogy az ember azt keresse fel ùjbòl, amit „mégis“ és ennek ellenére is értékes szí mí ra.
A Fradi nem hòdolt be sohasem az ideologií knak. Ezt nem szabad most sem, hogy megtegye, ha nem akarja elveszìteni a hû tí borí t.
Ferencví ros jò uton jí rsz, ha mindenféle mòdon meg akarjí k keserìteni az életeted. Ezt mí r 100 ével ezelô is megtették ! Te sose voltí l gazdag csapat és szí lka voltí k azoknak a szemükben, akik csak a leggazdagabb csapatoknak igényelték a gyôzelmet, a legelôkelôbbeknek a tí rsadalmi elôbbrelépést és a leghatalmasabb politikai pí rtoknak igényelték ki a sikert. Te szegény voltí l – és mégis !!! gyôzni tudtí l, mert hû maradtí l küldetésednek. Nekünk is legyen csapatunk, megmutassuk, hogy mink is vagyunk valakik azokal szemben, akik azért néznek le, mert nincs olyan magas bankkontònk.
Kérem, ,milyen ideològia ez, amely be akarja magyarí zni, hogy el kel vetni minden reményt, el kel vetni minden mùltat és jelent egy épìtendô (most mí r nem szocializmus-t, hanem valami mí s) vilí gért, melyet ùgy sem fog elérni egy tí rsadalom sem, hogy ne legyenek gonoszok, csak miliomosok létezenek, ki legyenek zí rva a szegények és a tehetetlenek Kedves idealistí k, a farkasok bí r jellemüket bí rí nyí ví ltoztatni tudjí k, de megmaradnak természetükben farkasoknak ! A zöld sasbòl te nem fogsz tudni csiní lni kakast, aki szépen ott marad a kotlò tí jí n. ! Ne is pròbí lkozz azon, hogy mi ne pròbí lkozzunk azon, amit mi jònak lí tunk és itélünk.
Milyen ideològia az, amely alí rendel minden emberi lelkesedést és bizalmot egy célnak, és az embereknek nem ad lehetôséget a közremûködéshez. Es végül milyen ideòlogia az, amelynek pont az ember képessége az erkölcshez, az erôhöz, az egyetértéshez gyanùs és ok az üldözéshez ?
Minek erkölcs, ha ùgy is a bankkontò dönt mindenrôl ?
Minek az erô, ha a pénz itélkezik arròl, hogy mi lehet erôs és mi nem ?
Minek az egyetértés, ha pénz felé irí nyul az összakarat ?Boszankodom, ezt nem veszem be, akí r hogy is csûrnek, csavarnak !
A hí rom E-betû nem a többesszí mban beszél: Nem a erkölcsökrôl van szò, hanem az erkölcsrôl van szò. Nem az erôkrôl, hanem az erôrôl van szò, nem az egyetértésekrôl, hanem az egyetértésrôl van szò.
Milyért ütközik a Fradi ilyen sok viszí lyokba és ellenlí basba ? Nem-e azért is, mert még mindig katolikus csapat ? Egy a vilí g – mí r több mint két ezer év òta és nem miòta a „globalizí ciò“-ròl beszélni kezdek. Az emberi erkölcsnek csak egy eredete lehet. Minden Fradista hiszi, hogy ezt az erkölcsöt a legjobban a zöld-fehér szinekben szolgí ljí k. Ebben, ha nem is hìvô mégis katolikus, mert hisz abban, hogy az erkölcs nem valami személyi privatügy, hanem közügy !
Ne higgyünk annak az ideològií nak, hogy nem tudní nk megví ltoztatni ezt a vilí got, ha elkezdenénk a kicsiben, a klubhí z körül, hiszen nem igaz, hogy a kicsi ne lenne része a nagynak és ne tudna hozzí jí rulni ehhez.
Mért haggyuk magunkat megfélemlìteni ? Bí r jogtalanul le tettek a mí sodik osztí lyba, mégsem tudtak megsemmisìteni !
Ne higgyük el, hogy a kis vilí g (közösség; Fradi) ne lenne jogosult a közös célokért valò összemûködéshez, és valaki el veheti tôle ennek a feladatnak a méltòsí gí t és lehetôségét csak azért mert valaki azt mondja, hogy nem jogosult ahhoz, hogy rendezze sají t dolgait a kicsiben is.
Ne higgyünk azoknak, akik azt mondjí k, hogy ùgy sem ér semmit ha felelôsek vagyunk magunkért és csak az jogosult a megéléshez ami a nagy vilí gnak (és eggyesek érdekeinek a) haszní ra ví lik.
Nem ìgy van : A kis közösségek épp abban lehetnek hasznosak, mert benük nevelôdnek a felelôségérzô emberek. A dolgainkat rendezni tudjuk, akkor hozzí segìtünk a nagy vilí g problémí inak a megoldí sí hoz is.
Szerintem a klubot az éltette, hogy a szurkolòk és a sportolòk közt az az egyetértés volt, hogy csak a hû ember lehet az erkölcsös ember is. Nem az eredmény volt a fontos, hanem hogy a lelkesedés gyôzött a feladatokon. A Ferencví ros nem a teljesìtés, hanem a tùltelyesìtés csapata, akkor is, ha ezt egyesek erôpocsékolí snak, vagy nem rentí bilisnak nevezik.
Milyen förtelmes diktatùra lehet az, ahol az emberi erény bûncselekményt jelent !
Ne higgyük azt se, hogy egy embernek a problémí ja csak tisztí n csak annak az embernek a problémí ja. Ez nem igaz. Az egy ember problémí ja az egész emberiség problémí ja is. Ezt mí r több mint 2000 éve elôtt tudtí k és erre nem a globalizí ciò tanìtott meg minket.
Az erkölcs nemhií ba í ll az elsô helyen a hí rombetûs E-ben. Az erkölcsbôl jön az erô; az erkölcsbôl jön az egyetértés is.
Ha az erô nem az erkölcsbôl jön, akkor nem erô, hanem pénz. Ha az egyetértés nem az erkölcsbôl jön, akkor hií ba keresük a mùltban, mert ott biztosan nem fogjuk megtalí lni, mert elveszett az erkölcsel együtt.
Harcoljunk azért, amiért érdemes hinnünk ! A Fradival kapcsolatban még annyit, hogy oldgyuk meg elôször azt a kérdést, hogy miért érdemes szurkolni egy csapatnak, amelyet egyí ltalí n nem lehet megkülömböztetni mí r egy mí s csapattòl ? Nem muszí lj csodabogarat jí tszanunk, de legyünk hûek hagyomí nyainkhoz.
Csak szabad ember lehet erkölcsös. Az az ember szabad, akinek a céljait nem kényszerìtik rí , hanem aki maga ví lasztja ôket. Szabad toví bbí az az ember, aki le is tud mondani, célja érdekében, a céljí t veszélyeztetô dolgokròl.
Mit ér olyan gyôzelem, melyet a rossz eszközel értek el ?
Az éhség adja meg az ember szí mí ra azt a lehetôséget, hogy megérezze a kenyér ìzét.
A lélek szomjùsí ga adja meg az ember szí mí ra azt a lehetôséget, hogy a lélek jòzon részegségben legyen része.Maradjunk éhesek, mert akkor megvan mindig a lehetôségünk, hogy jò lakjunk.
Maradjunk szomjasak, mert akkor még megvan a lehetôségünk, hogy felviduljunk.
Ne higgyünk azoknak, akik azt mondjí k, hogy rossz ember aki éhes, mert nem eszik folyton.
Ne higgyünk azoknak, akik azt mondjí k, hogy rossz ember az, aki szomjas, mert nem iszik mindig.Aki szükségleteitek felett gyakoroja az uralmat, az tirajtatok uralkodik.
Ne beszéljen senki se rí arra, hogy az ember szükségletei valami rossz és elvetendô dolog lennének.
Az emberi ví gy ùgy se teljesül be soha – legalí bb is ezen a földön – Ne higgyünk az ideològií knak. Akinek a szí ja tele van, az mí r nem tud beszélni. Akinek a ví gyai teljesültek, az mí r nem tud ví gyakozni.
Itt nincs elvesztenivalònk. Ezért lehetünk lelkesek. Eljük a harcot, í lljuk a sarcot.
Hajrí Fradi, csim-bum, gòl !
-Nagy Laszlo-
Vélemény, hozzászólás?