„Tanári etűdök” az öltözők világából IV. – Mexikói anziksz
Már többször előfordult velem, hogy egy képtárban vagy egy kiállításon olyan képpel szembesültem, melyről első látásra nem nagyon tudtam megfejteni az értelmét. Olyannal is találkoztam, mely egyből rabul ejtett és mely előtt percekig álltam, mert a kép központi része pillanatok alatt hatott az érzéseimre. Ilyen esetben meg abba a hibába esünk, hogy látókörünkből kiesnek a kép egyéb mozzanatai és utalásai, melyekkel együtt válik az üzenet egységes képpé. Nem tehetünk róla, a szemünk automatikus arra a részre fókuszál amit egyből be tud azonosítani, mely egyből hat az érzéseinkre, mely egyből üzenetet küld a szívnek. Így jártam most is, amikor szerkesztőtársam széles mosoly kíséretében elém tolt egy képet. Először nem is értettem, hogy a bajsza alatti jókedv minek is szól, hiszen amikor rápillantottam a képre, a szemem ösztönösen az ismerős részekre fókuszált.
1948/49, Fradi címer, Heni, Kispéter, Lakat, Rudas, Deák…bajnoki cím – ezek villantak fel először, de aztán megláttam a kép bal sarkában Petőfit ahogy kezében egy pohárral (melyben „gyanúsan” bornak látszó folyadék hullámzik) ahogy a képzeletem szerint szavalja a „Hajrá, Fradi!”-t, pestiesen szólva, pillanatok alatt „eldobtam az agyam”. Mi ez a kép? Mit keresnek a kor legendás játékosai képe mögött azok a rajzok? Csak néhány pillanat kellett ahhoz, hogy a meglepődésemet felváltsa a felfedezés öröme, a legendás játékosok hátteréül szolgáló rajzok jelentésének értelmezése. Először értetlenül meredtem a diszkóbár tetején pöffeszkedő fekete macskára, az indián sátorra, a piramisokra és egyéb mókás kis utalásokra, mert egyszerűen nem állt össze bennem a kép. Talán még mindig a képen merengenénk, ha szerkesztőtársam segítségével (és persze ajánlásával) nem jutok közelebb a kép megfejtéséhez.
Mely nincs kódolva, nem kell hozzá egy új Enigma gépet kitalálni, csak el kell kezdenünk barangolni az oldalunk „könyvtárában”. A teljes választ akkor sem találjuk meg, mert azokat csak azok érthetik meg igazán, akik személyesen is ismerték a kor legendás Ferencvárosának játékosait. Mert több olyan rajzocska van egy-egy játékos mellett, mely talán a mai szemmel nézve még bántó is lehetne, de a kép „elkövetője”, Lakat Károly (aki akkor remek játékos volt, később meg legendás edző és aki ezek mellett szabad idejéből írt és rajzolt) önmaga elé is görbe tükröt rakott, és a többi rajzról is a szeretet és a barátság köszön vissza, természetesen egy-egy pajkos és cinkos mosoly kíséretében. Mert ilyenek voltak, így szerették őket, így lettek a rákövetkező évben bajnokok, így kápráztatták el szinte az egész világot és így élték át azt a csodás 1947-es mexikói túrát két évvel a világégés után.
1947 nyara. A csapat mexikói túrára indul, olyan játékosokkal kiegészülve, mint Puskás, Szusza és Mészáros (aki 1948-ban át is szerződött a zöld-fehérekhez). Bár erről a túráról, a telt házas mexikói válogatott elleni meccsről, vagy Puskás Öcsi zöld-fehér mezben szerzett góljaitól is lehetne bőven írni, de akkor tényleg nagyon elkalandoznánk és nem arról a képről beszélnénk, mert igazi kincs a Ferencvárosi labdarúgás képtárában (az eredeti kép információnk szerint évtizedekig a szerző lakását díszítette, majd Nagy Bálának ajándékozta Lakat Károly). Annak ellenére, hogy a kép igazán „beszédes”, a mexikói túráról egy naplószerű beszámolót is küldött a „karikatúrista” Lakat Károly, portyalevelek címmel melyeket az akkori sportújság jelentette meg Ezekből a „Tanári etűdök” sorozatban már idéztünk fel részeket és terveink szerint a teljes anyagot szeretnénk bemutatni.
Zárásként a kép mellé Lakat Károly második portyaleveléből idézek egy mondatot, mely amellett, hogy megérinti Fradista lelkünket, egy olyan „képaláírást” is ad, mellyel együtt közelebb kerülhetünk azokhoz, akikről és akiknek készült ez a kép.
„Budapesten most reggel nyolc óra van…Még egyszer megsimogatom a szobánkban lévő zöld-fehér zászlót és befejezem a levelemet”
Vélemény, hozzászólás?