Ferencvárosi Versenypálya R.-T. pénteken este tartja a Ftc clubhelyiségében alakuló ülését. Mint értesülünk az uj részvénytársaság alaptőkéje 150.000 korona.
(Sport-Világ, 1910. május 13.)
A ferencvárosi versenypálya most már úgy látszik, hamarosan felépül s talán már az őszi szezon egy olyan világvárosi intézménynyel fogja meglepni a főváros sporttársadalmát, amilyennek párját az egész kontinensen is hiába keresné.
Aki az FTC—MTK múlt heti matchének rengeteg közönségét látta, érzi, hogy a rohamos fejlődés és a sportiránti érdeklődés hihetetlen emelkedése szinte követeli az eddigieknél sokkal nagyobb befogadó képességű uj pálya létesítését.
A FTC uj pályája a club titkárainak, Horváth Ferencnek és Malaky Mihálynak a külföldön s főleg Angliában folytatott tanulmányozásai és tapasztalatai alapján az ő ideáik szerint a nézők kényelmes elhelyezését oly praktikusan oldja meg, hogy akkora helyen, mint a mostani millenáris pálya, hol jelenleg már 10 néző is csak szorongva fér el, 30 ezret tud elhelyezni. Akik látták a pálya terveit, melyeket Mattyók Aladár közreműködésével Szivessy és Janszky építészek készítettek, elragadtatással nyilatkoznak róluk. Kolozsvár városa is már ezeknek a terveknek nyomán építteti az ottani versenypályát
A megépítés 160.000 koronát kíván. Ezt az összeget a club egy részvénytál saságtól kapja, mely most pénteken tartotta alapitó értekezletét. Az értekezlet hangulatából ítélve a részvénytársasági tőke egy hét alatt együtt lesz s a jövő hó közepén már meg is kezdődik az uj pálya építése.
(Sport-Világ, 1910. május 16.)
Az uj versenypálya. Most már teljesen bizonyos, hogy amiről a Ferencvárosi Torna Club évek óta álmodozott álmodozott, hamarosan valóra válik: felépítheti uj versenypályáját, mert a szükséges tőke immár biztosítva van. Csak egy pár napja, hogy megindult az akció egy versenypálya részvény-társaság alapítására, s már a péntek este tartott alapítói értekezlet 90 ezer koronányi jegyzésről számolt be. Mivel a Belvárosi Takarékpénztár már az esetre is hajlandó volt finanszírozni az építkezést, ha csak 60 ezer korona jegyzés is lesz, ennélfogva ma már teljesen biztosítva van az uj pálya felépítése.
Tagadhatatlan, hogy FTC legutóbbi szenzációs sikerei nagyban hozzájárultak a vállalkozási kedv fellendítéséhez, mégis bámulatos az az érdeklődés és lelkes jóakarat, mellyel ugy magánosok, különösen a Ferencváros gazdag gyárosai és iparosai élükön dr. Helvey Tivadarral, valamint a budapesti építőmesterek kiváló vezérkara, sőt az egyébként tisztán üzleti szempontoktól vezetett olyan intézmény is, mint egy takarékpénztár, készséggel sietnek a magyar sport megerősítésére.
A Ferencvárosi Versenypálya R.-T. részvényeire jegyezni lehet minden délután és este a „Széchenyi” kávéházban (IX., Ferenc-körut 9—11.) a club vezető tagjainak kiadott alapítási tervezettel ellátott aláírási iveken.
(Sport-Világ, 1910. május 23.)
Angol pénz — magyar sportpályára. A Ferencvárosi Torna Clubot kedves meglepetés érte tegnap — Angliából. A. H. Bell, a husvétkor itt járt Surrey Wanderers kitűnő back-je egy nagyon érdekes levélben, melyet hétfői számunkban közölni fogunk, bejelenti, hogy a FTC. uj pályájának részvényeire jegyezni óhajt, sőt mindjárt leveléhez mellékelte az első befizetésre szóló csekket. Amint leveléből kivesszük, a Surrey Wanderers F. C. szintén jegyezni fog.
A részvénytársaság 160,000 korona alaptőkéjében jelentéktelen összegek e jegyzések, de a magyar sportra nézve megbecsülhetetlen értékűek, mert kétségtelen, hogy itt az angol üzletember spekulációjáról szó sem lehet, hanem igenis arról a benső, szeretetteljes kapcsolatról, melylyel itteni szereplésük alkalmával tapasztalt vendégszeretetünk és sportbeli értékünk felismerése a nemes ellenfelet, mint igaz barátokat, fűzte hozzánk.
(Sport-Világ, 1910. június 3.)
E lap hasábjairól már értesültek olvasóink, hogy az FTC a főváros adta területen oly nagyszabású versenypályát létesít, a milyen fővárosunkban még nem volt eddig és a milyennel — Angliát kivéve — Európában egy sportclub sem rendelkezik.
A miről néhány év előtt álmodni sem mertünk, hogy nálunk egy sportvállatba 160,000 K-nyi tökét merjen valaki befektetni, azt ma teljesen reális számítások alapján megvalósította a Ferencváros társadalma, élén dr. Springer Ferenccel a FTC érdemes elnökével.
Olyan pálya fog ebből a nagy tőkéből a Hungaria-ut és Üllői-ut kereszteződésénél, a kies Népliget sarkával szemben fekvő mintegy 7200 négyszögölnyi területen épülni, a mely — nézetem szerint — nem csak a footballisták, atléták, tennisezők, vívók és tornászok, de a mérkőzésekben gyönyörködő nézők igényeit is minden tekintetben ki fogja elégíteni.
Mindazokat, különösen a nézőkre kellemetlen hiányokat, a melyek a többi pályákon megvannak, sikerült kiküszöbölni s a nézőhelyeket úgy elrendezni, hogy legalább 20.000 ember jól és kényelmesen láthasson, sőt egy jövöbeli döntőjellegü FTC—MTK bajnoki matchen 26.000 nézőt is befogadhasson a mai divatossá vált jegykiadási betiltás mellőzésével.
Hogy az olvasónak némi fogalma legyen a pálya berendezéséről, a következőkben egy kis képet iparkodok nyújtani arról, hogyan lesznek az egyes épületek elhelyezve s milyen lesz azoknak berendezése. A pálya a legideálisabb villamos közlekedési gócpontban fekszik, szemben az üllői-úti honvédhuszárlaktanyával és pedig úgy, hogy a hosszabb oldala, tehát az, a mely irányban a futópálya egyenese is fekszik, az Üllői-ut mellett van.
A footballpályát — ugyanúgy, mint az a többi pályánál van — széles salak futópálya veszi kerül, mely mellé a célegyenesnél még egy két és fél méter széles ugrópálya kerül. A terület többi, épületekkel el nem foglalt részein 6 tennispálya talál elhelyezést.
Ha sikerülni fog az FTC-nek egy újabb akciója, akkor mindezek mellé még egy minden tekintetben megfelelő, mintegy 2500 néző számára szolgáló fedett tribünökkel ellátott úszómedence s azonkívül jégpálya kerül.
A most épülő pályán négy épület lesz és pedig:
1. A clubház és vendéglőépület a Népligettel szemben a sarkon; az utcáról és a pálya belsejéről is megközelíthető nyilvános éttermekkel s a FTC clubhelyiségeivel.
2. Részben fedett, 150 m hosszú és 16 m. széles állóhely az üllői-ut mellett, hasonlóan a millenáris pálya állóhelyéhez: emelkedőén készítve, körülbelül 10.000 néző részére.
3. Egy 140 m. hosszú 6500 állóember számára készülő lépcsős terrasz a pálya túlsó, célegyenes melletti oldalán, előtte három sor ülöhelylyel; s végre
4. Nagy tribün 3500 ülőhelynél, páholyokkal s számozott helyekkel a lépcsős terrasz mögött.
E két utolsónak említett építményt úgy képzelje el az olvasó, mintha a kettő egy tribün lenne, csakhogy azokat egy 3 m. széles közlekedési ut úgy választja el egymástól, hogy a pálya felé eső lépcsős terraszra az útról lefelé kell jönni, mig az ut túlsó oldalán fekvő tribünre lépcsőn jut fel a néző.
A tribün belsejében hideg és meleg zuhanyokkal ellátott öltözők, vivó- és tornaterem, az adminisztráció céljaira szolgáló helyiség és szolgalakások vannak.
Különös súly helyeztetett a két utóbbi épület tervezésénél arra, hogy a nézőt akár atlétikai, akár football versenyen semmi ne zavarja.
A tribün födéltartó oszlopai nem akadályozzák annyira a kilátást, mint a millenáris pályán, mert mégegyszer olyan távol állanak egymástól, mint ott és a páholyokban ülő második sor kilátását sem fogják az előtte ülő hölgyek — mindenesetre gyönyörű — kalapjai zavarni. De nem kell majd a tribünön levőknek sem folyton felállaniok a gyalogjárón előttük állók miatt, a mint az a margitszigeti és lágymányosi pályákon van, ha a futókat akarják látni.
Ez utóbbi két pályának aligha volt sportember az építésze.
A FTC pályáján, miután a főváros a területet már átadta s a szükséges tőke is együtt van, e héten megkezdődnek az építkezések és pedig oly erővel, hogy a pálya még az idén elkészüljön.
A nagy tribünt clubház-vendéglőt és az állóhely fedelét Janszky és Szivesssy építészek tervezték e cikk írójának adatai és utasításai szerint, s ők is vezetik az építkezéseket, mig magát a pályát, a lépcsős terraszt s ezeknek berendezését a club épitőbizottságában megvitatott ideák alapján e sorok írója tervezte s építés ükét is ő vezeti.
Adja Isten, hogy a megnyitó mérkőzésen szűknek bizonyuljon az uj pálya!
Mattyók Aladár
okl. mérnök.
(Sport-Világ, 1910. augusztus 1.)
A ferencvárosi uj pálya építését a Wellisch Náthán utóda cég nyerte el s már hozzá is fogott a munkához, hogy október közepéig elkészülhessen vele.
(Sport-Világ, 1910. augusztus 15.)
Vélemény, hozzászólás?