Eredményessé tenné a Fradit Berkes Zoltán, az FTC Zrt. új vezérigazgatója
Egy hónapja Berkes Zoltán az FTC Zrt vezérigazgatója.
A 43 éves gazdasági szakember gyermekként focistának készült, de korán abba kellett hagynia a labdarúgást Az elmúlt két évtizedben az autós szakmában dolgozott, idén júniusban pedig átvette a Fradi vezetését Berkes hatalmas lendülettel kezdte el a munkát és kiemelt célként kezeli, hogy irányításával a Fradi az őt megillető helyet foglalja el a magyar labdarúgásban.
– A Fradi előtti időszakban mivel foglalkozott?
– Korábban 20 évig az autós szakmában dolgoztam, értékesítő-ként kezdtem, majd folyamatosan lépkedtem felfelé, egészen a kereskedelmi és marketing igazgatói pozícióig. Közel hét évig voltam a Porsche Hungáriánál, három évet töltöttem a Peugeot Hungáriánál, legutóbbi munkahelyem pedig a Hyundai Holding volt.
– A focihoz volt kötődése?
– Gyermekként Pécsett igazolt játékos voltam. Garami Józsi bácsinál játszottam, akkoriban ő volt az utánpótlás felelőse. Imádtam focizni, de sajnos korán abba kellett hagynom a játékot, a foci szeretete máig megmaradt bennem.
– A Ferencvárossal kapcsolatban milyen emlékei vannak?
– Volt egy időszaka az életemnek, amikor Esterházy Mártonnal dolgoztam a Mega Sportnál, ahol reklámtáblák értékesítésével foglalkoztunk, akkor kerültem kapcsolatba a klubbal. Illetve van egy kevésbé jó emlékem is, 2001-ben ott voltam Splitben a Fradi BL- selejtezőjén. 0-0 lett a meccs, de mivel hazai pályán sem született gól, 11-esek döntöttek a tovább-jutásról. Sajnos Dragó kihagyta az utolsó büntetőt, ott álltam a kapu mögött, pár méterről láttam az esetet…
– Akkor még aligha sejthet-te, hogy egy évtizeden belül Dragóner főnöke lesz… Hogyan került az FTC Zrt. vezérigazgatói posztjára?
– A tulajdonosi kör keresett meg. Mivel elképzeléseink közel álltak egymáshoz, nem gondolkodtam sokáig, viszonylag hamar megegyeztünk.
– Tudta, hogy mire vállalkozik?
– Tisztában voltam vele, hiszen begyűjtöttem a megfelelő információkat. Enélkül nem is vágtam volna bele. Kikértem a családom véleményét is, bér a döntést egyedül hoztam meg.
– Mennyiben más egy sport vállalkozást vezetni, mint egy autós céget?
– A gazdasági életben szerzett tapasztalatokat itt jól tudom hasznosítani. Ez is egy cég, ezt is fel kell építeni, fontos a költség-hatékonyság, itt is ki kell alakítani egy személyzeti struktúrát, gazdasági kérdésekben nincs eltérés. Cég-vállalat szinten működik ez is, csak épp a termék teljesen más. Ugyanakkor itt is azon kell dolgoznunk, hogy vonzóvá, eladhatóvá tegyük a Fradit, meg kell győzni a szponzorokat, hogy érdemes a lógójukat egy ilyen brand mellé – mint amilyen a Ferencváros – kihelyezni. Nagy kihívás és testhezálló feladat ez számomra.
Még zajlik a pénzügyi átvilágítás
– Lezajlott már az átadás-átvétel a régi és az új menedzsment között?
– Még folyamatban van. A pénzügyi, gazdasági átvilágítás augusztus második felében zárul le. Akkor látok majd egy valós képet, hogy mit örököltem az előző vezetéstől. Egy valakit már most is biztosan köszönhetek a korábbi menedzsmentnek, méghozzá Prukner Lászlót. Vele az elmúlt hetekben sikerült egy nagyon jó munkaviszonyt kialakítani, mindketten azért dolgozunk, hogy a Ferencváros minél eredményesebb legyen.
– Milyen a munkamegosztás Önök között?
– Stratégiai kérdésekben a döntéseket Alexander Gerstl és én hozom meg, míg a szakmai kérdésekben a döntéshozásba bevonjuk Prukner Lászlót is. Így a döntések is igazi csapatmunka alapján születnek meg.
– Egy hónapja tölti be a pozícióját. Mik az eddigi tapasztalatai?
– Pozitívan ítélem meg az elmúlt egy hónapot, 90 százalékban azt kaptam, amire számítottam, tehát az előzetes várakozásaimnak megfelelőn alakulnak a dolgok.
– Találkozott már Kevin McCabe-el?
– Személyesen még nem, de valószínűleg augusztus közepéig erre is sor kerül. Addig is az egyeztetések telefonon és e-mail-ben történnek.
– Hogy áll jelenleg a stadion-ügy?
– A tulajdonosi kör keresi a megfelelő finanszírozási hátteret. Egyelőre „küzdünk” a hatóságokkal, egy-két engedélyeztetés ugyanis nehezebben megy, mint ahogy vártuk.
Jó viszony a szurkolókkal és stabil háttér
– Az előző menedzsmentet több kritika is érte, többek között az, hogy kevés szponzort szerzett. Ön szerint mi alapján lehet megítélni az FTC Zrt. vezérigazgatójának munkáját?
– Először is a csapat teljesítményén keresztül. Másodsorban, ha a cég rendben van, ha biztosított a gazdasági háttér, akkor jól dolgozik a vezérigazgató. Azt tudni kell, hogy a tulajdonosi oldalról biztosított a működés, tovább-lépéshez kellene újabb szponzorokat bevonni, hiszen a tulajdonos – teljesen érthetően – nem szeretné sokáig úgy működtetni a Zrt-t, hogy csak ő tolja be a pénzt. Bízom benne, hogy az új sportörvénynek köszönhetően könnyebb lesz meggyőzni arról a cégeket, hogy a Ferencváros egy olyan értéket képvisel, amely mellé érdemes odaállni.
– Önnek gazdasági szakemberként mi a véleménye arról, hogy az FTC Zrt. 2009-es mérlege 1,085 milliárd forintos veszteséget mutatott?
-Amennyiben a tulajdonosi kör esetleg hiányosságokat tárna fel a most még zajló vizsgálatokon, úgy a korábbi menedzsmenttel minden bizonnyal megbeszéli majd ezt.
– Melyek a rövid, illetve hosszú távú céljai az FTC Zrt élén?
– A rövid távú céljaink közé tartozik a szurkolókkal való megfelelő kapcsolat kialakítása. Akkor lehetünk ugyanis sikeresek, ha bíznak bennünk, látják a fejlődést, és ebből ők is profitálnak. Az gondolom, hogy a bérlet és jegyárak fogadtatása jó volt, azon vagyunk, hogy a jövőben is tudjunk hasonló kedvezményeket adni a szimpatizánsainknak. Ehhez arra van szükség, hogy minél többen járjanak meccsre, ne 2-3 ezer ember legyen a lelátókon, hanem ennek a többszöröse.
Középtávon pedig az a célunk, hogy egy anyagilag stabil, a magyar bajnokság meghatározó csapata legyen a Ferencváros. Nyilván nem szeretnénk minden átigazolási időszakban új együttest építeni, az a tervünk, hogy kialakuljon egy erős gerinc, és maximum egy-két posztra kelljen majd játékosokat igazolni.
– Melyek azok a területek, amelyeken mindenképp fejlődésre van szükség?
– Sok ilyen terület van. A szponzorok meggyőzése mellett meg kell találni és fejleszteni azokat a területeket, ahol bevételt tudunk generálni. Ilyen például a merchandising, ebben sokkal nagyobb lehetőségek vannak, amit korábban nem aknáztak ki. Szeretnénk egy online shopot létrehozni, kialakítani egy országos értékesítési hálózatot, és bővíteni akarjuk a termékválasztékot is. Szeretnénk azt elérni, hogy az ország határain belüli és kívüli Fradi szimpatizánsok számára könnyebben elérhetővé váljanak ezek a termékek. Az európai nagy klubok költségvetésének mintegy egyharmadát teszi ki a merchandising, ilyen céljaink nekünk nem lehetnek, de azt kemény munkával elérhetjük, hogy bevételeink 10-15 százalékát elérje. Célunk továbbá az is, hogy a szurkolói kártyával rendelkezők bizonyos kedvezményekben részesüljenek, partnereink révén olyan ajánlatokkal kedveskednénk nekik, amit a privát életükben tudnak majd hasznosítani.
Látványos és eredményes Fradi a cél
– Nyilván ugyanilyen fontos a meglévő szponzorok megtartása. Az Unibettel kötött szerződés lejárt. Sikerül meghosszabbítani?
– A tárgyalások már megkezdődtek és bízom abban, hogy az Unibet továbbra is a támogatónk marad.
– Arra lát esélyt, hogy korábbi kapcsolatainak köszönhetően újabb szponzorok jelenjenek meg nálunk?
– Mindenképpen szeretnénk kiaknázni a korábbi kapcsolatokat, bár ez nem érintheti az autós piac szereplőit, mert jelenleg is kiváló az együttműködésünk a Seat Magyarország képviselőjével.
– Mennyi pénzből gazdálkodhat idén az FTC Zrt.?
– Nem mondanék konkrét összegeket, de McCabe úr biztosított arról, hogy annyit szán a csapatra, mint az előző években.
– Milyen Fradit fognak látni az őszi szezonban a szurkolók?
– Nagyon remélem, hogy egy látványosan és eredményesen játszó Fradit. Pár napot eltöltöttem a játékosoknál az edzőtáborban, láttam, hogy a hangulat jó, az új srácok gyorsan be tudtak épülni a kis közösségbe, a pályán pedig olyan biztató jelek mutatkoztak, amelyek a szakmai stábnak is tetszettek.
– A vezetőség milyen célkitűzést határoz meg a csapattal szemben?
– Elsősorban nem helyezésben gondolkodunk. Az a célunk, hogy a tavalyi szintről mindenképp előrébb lépjünk, belátható időn belül dobogós helyekért akarunk játszani, 2-3 éven belül pedig vissza szeretnénk kerülni a nemzetközi kupák valamelyikébe. Rengeteget dolgozott a csapat és a menedzsment is az elmúlt hetekben. Feladat még van bőven, bízom benne, hogy július 30-ától a pályán is megmutatkozik a munkánk eredménye…
Forrás: 100% FRADI 2010.07.23.
Hogyan került az FTC Zrt. vezérigazgatói posztjára?
– A tulajdonosi kör keresett meg.
– Találkozott már Kevin McCabe-el?
– Személyesen még nem …
Amig a legnagyobb magyar szponzor (MOL, ez egyébként jelzés értékü) nem a legnagyobb és legnépszerübb klub mellé áll,addig a Fradi nem kerülhet ujból a Magyar labdarugás élére.Jelenlegi politika ezt sugalja és akarja.Egy balhé mentes jó Fradi nagyon nagy édekeket sért.